INNOVEREN VOOR EEN BETERE TOEKOMST

Mohawk Industries, moederbedrijf van Unilin Group, publiceert haar 12e duurzaamheidsrapport

- In haar twaalfde jaarlijkse duurzaamheidsrapport geeft Mohawk Industries, de wereldwijde marktleider in vloeren waartoe Unilin Group behoort, inzicht in haar engagement om haar innovatieve kracht in te zetten voor een duurzame toekomst.

Het afgelopen decennium zette Mohawk Industries sterk in op een vermindering van emissies (-20% tegenover 2010), waterverbruik (-28% tegenover 2010) en afval dat gestort wordt (-28% tegenover 2010). Maar naast een evaluatie van haar inspanningen werpt het bedrijf ook een blik op de toekomst. Het Amerikaanse Mohawk Industries ontwikkelde in 2021 een nieuwe ESG-visie die werkt rond drie pijlers: people, planet en performance. De duurzaamheidsvisie zal haar inspanningen voor de komende jaren richting geven.

Klimaat en circulariteit

In 2021 zijn drie bedrijfssegmenten van Mohawk nieuwe engagementen aan gegaan om hun uitstoot te verminderen in de strijd tegen klimaatverandering. Unilin Group engageerde zich bijvoorbeeld om doelstellingen te formuleren die in lijn zijn met het Science Based Targets initiative, een onafhankelijke partij die best practices in de strijd tegen klimaatopwarming promoot. ​

Het rapport bevestigt niet alleen Mohawks duurzaamheidsfilosofie, maar belicht ook haar uitgebreide productportfolio dat toonaangevend is in duurzame technologie en circulariteit. Zo ontwikkelde de panelendivisie van Unilin Group als eerste ter wereld een unieke en innovatieve technologie op industriële schaal om houtvezels uit MDF- en HDF-platen te recycleren. Het proces zal uiteindelijk 380.000 ton CO2 per jaar opgeslagen houden in houtvezels die een tweede leven krijgen.

Bernard Thiers, CEO bij Unilin Group, is overtuigd van de richting die Mohawk Industries inslaat: "We hebben maar één planeet, één thuis, waarop we allemaal met steeds meer mensen leven. Het is de verantwoordelijkheid van individuen en bedrijven om op een respectvolle manier met onze planeet en met elkaar om te gaan. Het verminderen van CO2-uitstoot, het gebruik van hernieuwbare energie en het verminderen van waterverbruik zijn belangrijke prioriteiten bij Unilin Group en ook bij Mohawk. Wereldwijde hulpbronnen zijn beperkt, en circulariteit is de toekomst, dus circulariteit centraal stellen in ons bedrijf is een enorme kans om duurzame groei te garanderen."

Innoveren voor een duurzame toekomst

Veel van Mohawks verwezenlijkingen op het vlak van duurzaamheid zijn het resultaat van de voortdurende - en innovatieve - reis van het bedrijf om de duurzaamheid van zijn producten en activiteiten te verbeteren. In het verslag wordt gedetailleerd beschreven hoe het bedrijf biogebaseerde brandstof gebruikt, in zonne- en windenergie heeft geïnvesteerd, het waterverbruik heeft verminderd en afvalmateriaal recupereert en hergebruikt voor de productie van kwaliteitsproducten over de hele wereld.

"Innovatie is de gemeenschappelijke taal bij Mohawk," besluit Malisa Maynard, Vice President of Sustainability bij Mohawk Industries. "Er is een enorme passie en creativiteit rond voortdurende verbetering en een verlangen om elk aspect van ons steeds bedrijf beter uit te voeren. We bouwen met al onze segmenten, waaronder Unilin Group, aan een betere toekomst voor onze mensen, onze planeet en ons bedrijf. We ontwikkelen innovatieve, duurzame en gezonde producten om het leven van onze klanten te verbeteren en inspireren.”

Bekijk Mohawks duurzaamheidsrapport hier.

Persberichten in je mailbox

Over Unilin

Unilin is een wereldwijde referentie voor interieurdesign en bouw. Wij ontwikkelen, produceren en verkopen laminaatvloeren, luxe vinyltegels, samengesteld parket, tapijttegels, kamerbreed tapijt, ruwe en decoratieve panelen, industriële vloeren, wand- en daksystemen en isolatieplaten.

Via onze vloeren, panelen, isolatie en technologieën zijn wij aanwezig in de huizen en kantoren van miljoenen mensen en in openbare ruimtes over de hele wereld. Ons team van gepassioneerde ondernemers wil de levenskwaliteit van mensen verbeteren door te innoveren en voortdurend grenzen te verleggen in onze sector. Dankzij ons streven naar uitmuntendheid en onze uitgebreide knowhow kunnen wij kwaliteit, schoonheid en duurzaamheid bieden, of onze klanten zich nu thuis, op het werk of in openbare ruimten bevinden.

Dit engagement om de levenskwaliteit van mensen te verbeteren wordt vertaald in onze baseline: Better spaces. Better life.

- 8300 medewerkers

- 105 locaties wereldwijd, waaronder +30 productievestigingen

- Een omzet van € 2.8 miljard in 2023.

Onze klanten en partners kennen ons als Unilin, IVC of Godfrey Hirst, of via een van onze merken zoals Quick-Step, Moduleo, Utherm, Pergo, Evola of ClicWall.

Unilin maakt met trots deel uit van Mohawk Industries, 's werelds grootste vloerenbedrijf met een omzet van 11,1 miljard dollar en 41.600 werknemers.

www.unilin.com